Психологічна служба

Склад психологічної служби Ясногірської ЗОШ I-IIIст.:

ДИРЕКТОР ШКОЛИ

Боровик Оксана Миколаївна

ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА З ВИХОВНОЇ РОБОТИ:

Абрамчук Ірина Володимирівна

ПЕДАГОГ-ОРГАНІЗАТОР:

Царук Інна Григорівна

ПРАКТИЧНИЙ ПСИХОЛОГ:

Яна Олександрівна Комар

Завдання психологічної служби Ясногірської ЗОШ I-III ст.:

- Забезпечувати індивідуальний підхід до кожної дитини на основі її психолого-педагогічного вивчення.

- Допомагати дитині в адаптації під час переходу з однієї вікової групи до іншої.

- Забезпечити психічне здоров’я учасникам навчально - виховного процессу та корекція агресивної поведінки учнів.

- Здійснювати профілактику девіантної поведінки, формувати навички, здорового способу життя.

- Надавати консультативну психологічну допомогу вчителям, батькам, учням в системі: вчителі – учні; батьки – діти.

- Сприяти розвитку навичок спілкування, формувати толерантне ставлення до людей.

- Сприяти розвитку психологічної компетентності вчителів.

Успішність виховного процесу залежить від того, як складаються відносини між педагогами, учнями і батьками. Батьки і педагоги – вихователі одних і тих же дітей, і результат виховання може бути успішним тоді, коли вчителі та батьки стануть союзниками.

Сім’я зі школою створює той найважливіший комплекс факторів виховного середовища, який визначає успішність або неуспішність всього навчально – виховного процесу.

Сучасна сім’я розвивається в умовах якісно нової суперечливої суспільної ситуації. З одного боку, спостерігається поворот суспільства до проблем сім’ї, розробляються і реалізуються комплексні цільові програми із зміщення та підвищення її значущості у вихованні дітей. З іншого боку, спостерігаються процеси, які призводять до загострення сімейних проблем. Це, перш за все, падіння життєвого рівня більшості сімей, вирішення проблем економічного, а часом і фізичного виживання, посилило соціальну тенденцію самоусунення багатьох батьків від вирішення питань виховання і особистісного розвитку дитини. Отже, в складних сучасних умовах сім’ї потрібна систематична і кваліфікована допомога з боку школи. Процес взаємодії сім’ї і школи спрямований на активне включення батьків у навчально - виховний процес, на співпрацю з дітьми та педагогами.

Основні напрямки співпраці сім’ї та школи
Єдність вимог до учнів; Подолання недоліків у формуванні особистості;
Узгодженість дій; Спільна робота по закріпленню та розвитку успіхів дитини;
Взаємоподолання впливів; Різні форми співпраці.

Практична робота педагогів з батьками дітей в нашій школі реалізується через:

- колективні та індивідуальні форми взаємодії;

- психолого-педагогічна освіта;

- батьківсько-педагогічний аналіз (вивчення сім’ї з метою вивчення її можливостей з виховання своїх дітей, аналіз проміжних та кінцевих результатів їхньої спільної діяльності);

- батьківська співучасть у роботі педагога (формування активної педагогічної позиції батьків).

Функції та завдання взаємодії сім’ї та школи
Інформаційна Охороно - здоровча
Виховно-розвиваюча Контролююча
Формуюча Побутова
Завдання взаємодії сім’і та школи
Виховання гармонійно розвиненої творчої Формування активної життєвої особистості учнів позиції батьків та учнів
Прищеплення навичок здорового Розвиток інтересів, нахилів, способу життя здібностей учнів
Підготовка дитини до саморозвитку і самовиховання

Перш ніж почати роботу з сім’єю, необхідно вивчити її. У нашій школі ми застосовуємо наступні методи:

Методи вивчення сімей
Спостереження Індивідуальні бесіди
Тестування Анкетування
Аналіз дитячих оповідань і Ділові ігри малюнків про сім’ї

У школі найбільш поширеними є такі форми спільної діяльності, методика їх може бути різна і визначається самими учасниками.

Форми роботи з батьками
Зустрічі за «круглим столом День відкритих дверей
Батьківські збори Школа молодих батьків
Зустрічі з директором школи Спільні свята
Психологічні індивідуальні та групові Сімейні конкурси
Психологічні тренінги Відвідування сім’ї

План роботи з батьками часто використовуємо диференційований підхід.

1 тип: Сім’ї з високим рівнем моральних відносин. У них здорова моральна атмосфера, діти отримують можливість для розвитку своїх здібностей. Часте втручання педагога тут не потрібно, хоча окремі поради і застереження, пов’язані з особливостями виховання, не виключається.

2 тип: Сім’ї, які характеризуються нормальними відносинами між батьками, але при цьому не забезпечують позитивну спрямованість у вихованні дітей. Діти можуть бути в центрі «особливих» турбот батьків, у зв’язку з чим у дитини розвиваються егоїстичні тенденції, що безумовно потребує уваги педагога.

3 тип: Конфліктні сім’ї. У таких умовах батькам не до дітей, вони самі не можуть розібратися в своїх відносинах. Ні про яке розумне виховання немає й мови, все пущено на самоплив. Потрібен активний педагогічний вплив, щоб змінити мікроклімат у родині.

4 тип: Зовні благополучні сім’ї, в яких процвітає бездуховність, відсутні справжні моральні цінності, емоційний зв’язок поколінь часто порушений. Але деякі діти добре засвоюють психологію зовнішнього благополуччя, тому виховна робота з такими сім’ями особливо важка.

5 тип: Неблагополучні сім’ї, для яких характерні грубість, скандали, аморальна поведінка. Такі сім’ї потребують постійної уваги педагога, громадськості, а іноді й активного втручання, щоб захистити інтереси дітей.


Поради для підвищення самооцінки

Як же важко жити із заниженою самооцінкою. Чи вам не знати? Ви постійно перебуваєте в скутому, напруженому стані, не вірите у власні сили і постійно говорите про свої невдачі. Коли ви дивитесь у дзеркало, то неодмінно бачите тільки недоліки вашої зовнішності. Ваша спина згорблена, голова понуро дивиться вниз, на лиці постійно чимось невдоволений або ображений вираз.

Що ж, давайте спробуємо підвищити власну самооцінку. Тим більше що зробити це можна, а головне – потрібно.Звичайно, краще вам звернутися до фахівця-психолога. Але дещо вже зараз ви зможете зробити самі. Головне – повірити, і результат не змусить себе довго чекати.

1) Перестаньте порівнювати себе з іншими людьми, їх досягненнями та перемогами. Просто намагайтеся радіти успіхам інших без злості, образи чи заздрості.

2) Навіть жартома припиніть використовувати негативні висловлювання на свою адресу. Замість того щоб сказати «Який я дурень! Я невдаха! У мене нічого не вийде!», Необхідно говорити тільки позитивні речі про себе і свої здібності – «Я молодець! Я зможу з усім чудово впоратися!»

3) Якщо вас хвалять або роблять вам компліменти, не потрібно їх заперечувати і говорити у відповідь: «Що ви, нічого особливого! Ні, не варто! »Подякуйте щиро за добрі слова – більше нічого не потрібно.

4) Зверніть увагу на коло ваших знайомих. Якщо ви будете перебувати в товаристві людей, налаштованих по відношенню до вас негативно (не дають вам висловитися, або заперечують вашу думку, вважають його непотрібним), тим самим ваша самооцінка буде знижуватися. Намагайтеся якомога більше спілкуватися з людьми, від яких віє позитивом, які впевнені в собі і завжди будуть готові вас підтримати.

5) Складіть список ваших досягнень! Приміром, ви навчилися кататися на роликах, прочитали книгу, яку давно збиралися подужати, отримали права – загалом, все, що вас порадувало! До цього списку складіть список ваших позитивних якостей – ви розумний, добрий, чесний, чуйний! Перечитуйте ці списки частіше і поповнюйте їх новими записами!

Вставайте вранці з посмішкою, радійте кожному дню і пам’ятайте про те, що ви – унікальна особистість!


Поради для збереження психологічного здоров'я

/Files/images/pupils9.jpg

Якщо ви хочете уникнути хвилювання – живіть сьогоднішнім днем.

Якщо біда крадеться за вами і зажене вас в кут, використайте магічну формулу – запитайте себе, що може статися найгіршого, якщо я не можу розв’язати цю проблему, - в думці підготуйте себе до прийняття найгіршого у випадку необхідності, спробуйте спокійно продумати заходи для поліпшення ситуації, з якою ви в думці примирилися як з неминучою.

Пам’ятайте про невідновлення нашого здоров’я, яке ми втрачаємо через хвилювання.

Заповніть свій розум думками про спокій, мужність, здоров’я, надію, адже наше життя – це те, що ми думаємо про нього.

Ніколи не намагайтеся звести рахунки з вашим ворогом, тому цим ви принесете собі набагато більше зла, ніж ворогу.

Замість того, щоб переживати через невдачі, будьте до неї готові.

Ведіть рахунок своїм вдачам, а не своїмнеприємностям.

Не наслідуйте інших. Знайдіть себе і собою залишайтеся.

Коли доля дає вам лимон, спробуйте зробити з нього лимонад.

Забувайте про свої власні неприємності, намагаючись дати хоч трохи щастя іншим. Даючи добро іншим – ви в першу чергу допомагаєте собі.


Поради психолога по темі "Конфлікти"

Конфлікти – це норма життя.

Коли вам здається, що у вашому

житті немає конфліктів,

перевірте, чи є у вас пульс.

Ч. Ліксон

Конфлікт. Скільки неприємних спогадів пов'язано з цим словом. Конфлікти супроводжуються нерозумінням, образами, почуттям невдоволення, стресами, зруйнованими взаєминами… Напевне, немає такої людини, яка у своєму житті не побувала б у конфлікті, адже конфліктною є будь-яка ситуація, у якій зіштовхуються різні погляди, потреби, інтереси, цілі, бажання різних людей. Конфлікти вносять напруженість у стосунки, позбавляють нас спокою і радості, не дають можливості повноцінно працювати. А особливо прикро те, що конфлікти виникають найчастіше через дрібниці, через наше невміння спілкуватись, небажання зважати на потреби інших.

Але конфлікти можуть мати і позитивні наслідки, якщо вони є конструктивними і вирішуються шляхом мирних переговорів без сварок, бійок, крику, взаємних образ. Тоді вони допомагають розв'язати наболілі проблеми, прийти до спільного найкращого рішення.

Психологи розрізняють 5 типових форм поведінки у конфліктних ситуаціях:

Уникання, або відхід від конфлікту (намагання його не помітити) – це такий тип поведінки, коли на проблему просто не звертають увагу. Суть поведінки відображають приказки: «Не буди лихо, доки тихо», «Не чіпай, бо вламається». Уникання цілком виправдане тоді, коли напруженість у ситуації занадто велика і необхідно її знизити, або джерело розбіжностей несуттєве.

Боротьба або конкуренція – це такий тип поведінки, коли одна сторона завзято відстоює свої позиції і не враховує інтереси опонента. Зміст такої поведінки характеризують приказки: «Переможців не судять», «Сильний завжди правий». Цей тип поведінки найчастіше призводить до ускладнень конфлікту.

Поступливість або пристосування – тип поведінки, орієнтований на максимальне задоволення інтересів опонента, згладжування суперечностей на шкоду своїм інтересам. Зміст такої поведінки втілюють приказки: «Мир за будь-яку ціну», «Нехай буде гречка, аби не суперечка». Ця позиція доречна, коли потрібно зберегти добрі стосунки з іншою людиною, а привід конфлікту не значний; або результат набагато важливіший для іншої сторони, ніж для вас.

Компроміс – тип поведінки, який забезпечує часткове задоволення у конфлікті як власних інтересів, так і інтересів іншої сторони, що досягається за такої умови: «Я поступлюся тобі в чомусь, а ти мені в іншому». Зміст такої поведінки формулюється за допомогою приказок: «Краще півхліба, ніж нічого», «Поганий мир кращий за добру сварку»

Співробітництво – тип поведінки, який забезпечує максимальне задоволення як власних інтересів, так і інтересів іншої сторони. Зміст такої поведінки характеризують приказки: «Одна голова добре, а дві – краще», «Те, що добре для Вас, добре і для мене». Результатом цієї поведінки є повне вирішення конфліктної ситуації. Цей тип поведінки у конфлікті є найкращим .

Для спільного виходу з конфлікту бажано дотримуватися наступних умов:

відокремити реальні причини конфлікту од формального приводу;

зосередити увагу на проблемах, а не на особистих емоціях;

діяти за принципом «тут і зараз», не згадуючи інші події і факти;

створити обстановку рівної участі усіх сторін у вирішенні конфлікту;

говорити тільки за себе, не висловлювати здогадки про думки інших ;

уміти слухати й чути іншого;

поважно ставитися до особистості опонента, говорити про факти й події, а не про особистість співрозмовника;

створити клімат взаємної довіри і співпраці.


ТРЕНІНГ

Інноваційні форми роботи з учнівським самоврядуванням

Мета: розвивати бажання застосовувати інноваційні форми роботи з учнівським самоврядуванням.

Підготувати: плакат «Правила роботи в групі», плакат «Берег сподівань і звершень», скотч, фломастери, маркери, аркуші А4.

Вступне слово.

Головним принципом виховання лідерів є виховання через діяльність. Діяльність – одна з безперечних умов формування особистості, створення розвитку і становлення колективу. Тільки в колективній різноплановій діяльності можливе здійснення органічної єдності особистісного і суспільного, тільки у процесі суспільно корисної діяльності в шкільному колективі виховуються такі загальнолюдські цінності, як здатність цінувати і поважати інших.

Для досягнення цілеспрямованого педагогічного впливу педагог має володіти формами і методами організації їх діяльності. Втілюючись у будь-якому виді діяльності, такі форми і методи є джерелом соціального досвіду, формування мотивів лідерської поведінки.

Саме тому, сьогодні ми зібралися на тренінг.

Тренінг – це форма інтерактивного навчання. Це групова робота, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою. Характерні ознаки – співпраця, відкритість, активність, відповідальність.

Хід тренінгу

1. Вправа «Знайомство». Мета: познайомити учасників, підвищити їх самооцінку, створити дружню атмосферу.

Пропоную Вам записати своє ім’я на аркуші паперу. За першою літерою свого імені охарактеризувати себе словом, яке починається на таку саму літеру.

Яна – яскрава,

Людмила – лагідна

Вирізати з кольорового паперу чоловічка(який символізує Вас особисто), без ножнць, пальцями. Прикріпити свою фігурку на плакат, розміщуємо її де нам хочеться. Після того як всі справилися із завданням, подивимося хто як розмістив себе: фігурка розміщена ближче до центру – символізує людину з яскраво вираженими лідерськими якостями.

Ну от і познайомилися. Перейдемо до другого етапу тренінгу.

2. Вправа «Правила». Мета: підтримання демократичної дисципліни на тренінгу. На тренінгу ми прагнемо досягти двох цілей:

- створити доброзичливу і невимушену атмосферу;

- підтримувати демократичну дисципліну.

У цьому нам допоможуть правила, які склали учні. Можливо, хтось хоче ще додати якісь правила. (Записує той, хто запропонував правило).

3. Вправа «Берег сподівань і звершень». Мета: ознайомити з методикою отримання зворотнього зв’язку на тренінговому занятті. Виявлення очікувань учасників на початку тренінгу і підведення підсумків після його завершення.

Сьогоднішній тренінг присвячено впровадженню інновацій та їх роль у застосуванні здобутих знань у житті.

Я пропоную Вам написати на корабликах(стікерах), що Ви очікуєте від цього тренінгу, і розмістити свої очікування на плакаті (море).

А в кінці тренінгу ми з’ясуємо, чи доплили наші кораблики через бурхливе море до берегу сподівань і звершень.

4. Вправа «Інформаційне повідомлення». Виступи на тему: Інноваційні форми роботи з учнівським самоврядуванням.

ü Виступ «Роль педагога-організатора в активізації творчих здібностей школярів».

Коркош С.М., методист КНМУ

«Сарненський РМК»

ü Інформаційна трибуна «Сучасні тенденції розвитку учнівського самоврядування в ЗНЗ. Нові методики роботи та новітні технології».

Лехкобит Л.М., ЗДНВР

Ясногірської ЗОШ І – ІІІ ступенів

ü З досвіду роботи «Педагогічна взаємодія педагога-організатора та учнівського колективу у розвитку самоврядування».

Абрамчук І.В., педагог-організатор

Ясногірської ЗОШ І – ІІІ ступенів

5. Вправа «Робота в групах». Мета: ознайомити колег з методиками роботи в групах. Розподіл на три групи за цукерками: ромашка, золота лілія, червоний мак. Для кожної з груп завдання, на яке відводиться 20 хвилин, презентація проекту на тему:

1 група) Сучасні інтерактивні форми роботи з учнями;

2 група) Групові форми роботи з учнівським самоврядуванням;

3 група) Колективні форми роботи з учнівським самоврядуванням.

6. Руханка «Австралійський дощ». Учасники стають у коло. Тренер каже: «Друзі, чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Якщо ми будемо уважними, то почуємо, який він. Для цього Ви повинні повторювати рухи свого сусіда праворуч. Подивіться на нього».

Тренер починає терти долоні, за ним продовжує наступний учасник, і так далі. Коли всі учасники вступлять в гру, створиться враження, що піднявся вітер.

Тренер змінює рух (клацати пальцями), і учасники один за одним також змінюють свої рухи. Створюється враження, що починає накрапати дощ.

Далі за тією ж схемою:

Починається злива (плескати по ногах).

Гроза, град (тупотіти ногами).

Гроза почала вщухати (плескати по ногах).

Рідкі краплі падають на землю (клацати пальцями).

Вітер вщухає (терти долоні).

Сонце (руки догори).

7. Вправа «Мікрофон». Мета: отримати зворотній зв’язок. Учасники по черзі висловлюють свої враження і пропозиції.

Чи здійснилися Ваші сподівання? Чи дістався Ваш кораблик до берегу сподівань?

8. Вправа «Віночок побажань». Мета: завершення тренінгу, налаштування на успіх.

Взяти один одного за руки, по черзі сусіду зліва проговорити, чого Ви йому бажаєте.


Один день без нотацій

1. Будіть дитину спокійно; коли вона прокинеться, мусить побачити вашу усмішку і почути ласкавий голос. Не підганяйте зранку, не смикайте по дрібницях, не дорікайте за помилки і через необачність, навіть якщо "вчора попереджали ".

2. Не квапте, вміння розрахувати час – ваше завдання, і якщо це вам погано вдається, то провини дитини в цьому немає.

3. Не виряджайте дитину до школи без сніданку, їй потрібно багато попрацювати.

4. Не прощайтесь, попереджаючи та наставляючи: "Дивись, не пустуй", "Поводь себе добре", "Щоб сьогодні не було поганих оцінок" т.п. Побажайте успіху, знайдіть декілька ласкавих слів. У дитини попереду важкий день.

5. Забудьте фразу "Що ти сьогодні одержав?" Зустрічайте дитину після школи спокійно, не обрушуйте на неї тисячу питань, дайте розслабитись (пригадайте, як ви самі почуваєтесь після важкого робочого дня, багатогодинного спілкування з людьми). Якщо ж дитина занадто збуджена, якщо бажає поділитися чимось, не відмахуйтесь, не відкладайте на потім, вислухайте, це не забере багато часу.

6. Якщо бачите, що дитина засмучена, але мовчить, не допитуйтесь, нехай заспокоїться, тоді і розповість усе сама.

7. Вислухайте зауваження вчителя, не поспішайте влаштовувати допит і постарайтеся, щоб ваша розмова з учителем відбувалася без дитини.

8. Після школи не поспішайте посадити виконувати уроки, необхідно 2-3 години відпочинку (а в першому класі добре було б години півтори поспати ) для відновлення сил. Найоптимальніший час для приготування уроків від 15до 17 год. Заняття вечорами некорисні, завтра прийдеться все починати спочатку.

9. Не примушуйте виконувати всі уроки за раз, після 15-20 хв. занять необхідні 10-15 хвилинні "перерви".

10. У спілкуванні з дитиною намагайтесь уникати умов: "Якщо ти зробиш, то..." Інколи умови стають нездійсненними і не залежать від дитини, і ви можете опинитися в дуже складній ситуації.

11. Під час приготування уроків не сидіть "над душею", дайте можливість працювати самій, але якщо ж потрібна ваша допомога, наберіться терпіння. Спокійний тон, підтримка ("не хвилюйся все вийде", "давай розберемося разом", "я тобі допоможу"), похвала (навіть якщо не дуже виходить) необхідні. Не акцентуйте увагу на оцінках.

12. Знайдіть (постарайтеся знайти) протягом дня хоча б півгодини, коли ви будете належати тільки дитині, не відволікаючись на домашні справи, телевізор, спілкування з іншими членами родини. В цей момент найважливіше справи дитини, радості, невдачі, турботи.

13. Віднайдіть єдину тактику спілкування усіх дорослих у сім'ї з дитиною, свої суперечності з приводу педагогічної тактики вирішуйте без неї. Якщо щось не виходить, порадьтеся з учителем, лікарем, психологом, не вважайте зайвою літературу для батьків, там ви знайдете багато корисного.

14. Будьте уважними до скарг дитини на головний біль, втому, поганий стан. Найчастіше це об'єктивні показники втоми, складності навчання.

15. Запам'ятайте, що навіть "зовсім великі" діти (ми часто говоримо "Ти вже великий" 7 – 8 – річній дитині) дуже люблять казку перед сном, пісеньку і ласкавий дотик. Це все заспокоює їх, допомагає зняти напругу, яка накопичувалась за день, і спокійно заснути. Намагайтесь не згадувати перед сном неприємностей, не з'ясовувати стосунки, не обговорювати контрольну роботу, що буде завтра.

Завтра новий день, і ми повинні зробити все можливе, щоб він був спокійним, добрим і радісним.


Взаєморозуміння. Взаємоповага

Легион Добра. Візьмемось за руки, друзі

Кiлькiсть переглядiв: 310

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.